149: Tvärbroms för nya spår
Obligationsmarknaden har alltid varit intimt förknippad med stora investeringar i infrastruktur. Konstruktionen av svenska järnvägens stambanor på 1800-talet hade inte blivit av utan obligationsfinansiering. Under det senaste decenniet har en debatt om en liknande investering pågått i svensk politik. Det handlar om att. bygga om och bygga till det svenska stambanenätet med kapacitet för höghastighetståg. Den så kallade Sverigeförhandlingen la 2017 fram en finansieringsmodell för att detta skulle bli av men vad har egentligen hänt sedan dess och vad betyder den nya regeringens beslut i december för höghastighetstågens framtid i Sverige? För att lotsa oss i denna snåriga (och spåriga) materia gästas Kreditvärden av Simon Haikola, lektor och docent i teknik och social förändring vid Linköpings universitet.
Musik i avsnittet:
Harpers Bizarre – Chattanooga Choo Choo
Ray Charles – Chattanooga Choo Choo
Tidigare avsnitt:
#51: Att förhandla om Sveriges framtid (första med HG Wessberg om Sverigeförhandlingen)
#71: Det är bara att välja (det andra med HG Wessberg om Sverigeförhandlingen)
#1: Tulpaner, järnvägar och tändstickor (delvis om svenska obligationsmarknaden födelse på 1800-talet i samband med utbyggnaden av de första stambanorna)
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS